Er informationsvisualisering ‘the next new thing’?

Togplan

Du kender dem fra din hverdag: DBSs S-togsplan, avisernes grafikker, der viser Folketingets partifordeling, og GoogleMaps røde pile, der linker til hoteller tæt ved dit rejsemål.

Informationsvisualiseringer er alle vegne.

Med to klik kan du se, hvordan dine Facebookvenner fordeler sig på et verdenskort, og hvis du kigger til højre på dette site, kan du se en ‘cloud’, der viser de mest forekommende tags på siden.

God informationsvisualisering giver dig et lynhurtigt overblik over komplicerede ting.

Kig engang på S-togsplanen, og forestil dig, hvor mange ord, der skal til for at forklare den. Og hvor mange gange man skal gentage de ord, før en lytter forstår og husker dem.

Er Informationsvisualisering fremtiden?

I en kort artikel stillede Fast Company for nyligt spørgsmålet om, hvorvidt informationsvisualisering er ‘the next new thing’ indenfor design.

Man skal nok ha sovet godt i timen for at mene, at det er et nyt fænomen, for genren er ældre end lagkagediagrammet. Og er fuldstændig eksploderet, siden desktop-metaforen hjalp os til at forstå vores computere bedre.

Men måske er det, at sætte billeder på ting, vigtigere idag end nogensinde. Informationsvisualisering er nemlig en helt ny måde at tænke og strukturere viden på.

Datavisualisering

MIT Museum så jeg i april en tænksom udstilling, Data Portraits, der legede med visualisering af trivielle dagligdagsgøremål.

‘Themail’ var en smuk visualisering af personlige forhold, som de viser sig gennem mailkorrespondance over tid.

‘Microcosm’ brugte almindelige statistiske modeller til at vise ting som ‘Things Seen while idleing in Garden’ og ‘Time I Spent Barefoot’.

For mig var denne udstilling et smukt og stærkt eksempel på, hvordan visualisering kan få os til at tænke helt anderledes om ting, som ellers er os velkendte. Og på, hvordan det næsten umuligt komplicerede pludselig kan blive ganske klart.

Jeg vil huske de visualiseringer i lang tid, og kan kun opfordre læsere til at gå på jagt efter lignende aha-oplevelser i den visuelle verden.

Man kan starte hos Visual Complexity, for smukt og nogen gange banebrydende grafisk materiale, men prøv også at kigge på Sebastian Heise og kollegers geniale arbejde med at visualisere et lydbibliotek. Deres artikel ‘Aurally and Visually Enhanced Audio Search with SoundTorch’ blev præsenteret på CHI2009, men findes også på Youtube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *