Hvad laver Al Gore i en kran?

bookcover

Så du Al Gores film An Inconvenient Truth?

Og kan du huske scenen, hvor han forklarer, hvor slemt det ser ud med klimaets udvikling – dén scene, hvor han må tage en kran til hjælp for at fortsætte katastrofekurven på klimagrafen?

Den scene tog 65 sekunder længere end den burde, for manden ku bare ha vist en powerpoint.

Men hvorfor gjorde han ikke det?

Hvorfor valgte han at leje en kran, stoppe midt i grafen, køre kranen laaangsomt ind på scenen, stige ind, og blive laangsomt kørt op under loftet for at fortsætte kurven?

Fordi den måde at kommunikere på skaber et stærk og varigt billede inde i hovedet på os, der så på. Fordi det pludselig blev krystalklart, *hvor* ude af proportioner dén graf var.

Disciplinen hedder Visuel Retorik (link til wikipedia), og er et nyere skud på stammen af det træ, der hedder visuel facilitering (få styr på begrebet her) eller visuel kommunikation. Visuel retorik er et felt vi vil følge med et skarpt øje for at blive endnu bedre til at facilitere og kommunikere i fremtiden. (Læs mere om visuel retorik og storytelling her)

At det tilsyneladende også giver en solid undskyldning for at køre kæmpestore powertools ind på scenen til workshops og seminarer trækker bestemt ikke ned i regnskabet.

Læs eventuelt videre i semiotik for begyndere eller i Hill og Helmerses Defining Visual Rhetorics (hvis du ikke gider læse den hele, er der en udmærket resumé her).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *