Derfor kalder jeg det ‘Learning by Sketching’

sketch_storyboard

Når man sådan er ved at lave en bog er der godt nok mange tanker, der skal tænkes, og mange formuleringer, der skal formuleres.

Er er egentlig nogen, der præcist kan sige hvad visuel facilitering er, hvad graphic recording betyder, eller hvad real time sketching er for en størrelse? Det er ikke et trickspørgsmål, svaret er et rungende ‘nej’.

Det er svært når man skal forklare udenforstående, hvad det egentlig er man går rundt og tjener penge på. “Det lyder rigtig kreativt og spændende” er et standardsvar, leveret med et ‘jeg forstår ikke en meter’-udtryk i øjnene.

Men nu har jeg udklækket et nyt begreb, som -i alle fald for mig- giver en god beskrivelse af, hvad det er jeg laver, og hvorfor jeg laver det: Learning by Sketching.

Alle kender begrebet learning by doing, det giver rigtig god mening, og er i tråd med flere store læringsteoretikere. Og så kan man jo ikke ønske sig mere.

Men hvad gør man, når man skal lære noget, der ikke ‘bare kan gøres’. Hvordan ‘gør’ man den relative sammenhæng mellem aktører i et kommunalt system, for eksempel?

Man sketcher, gør man.

Og når man sketcher, så taler, og tænker, og analyserer man. Og man diskuterer, og justerer og lærer noget nyt sammen med andre.

One thought on “Derfor kalder jeg det ‘Learning by Sketching’

  1. Jeg har hørt du er igang med at lave et nyt kursus – handler det om learning by sketching og er der et sted hvor jeg kan læse mere om det?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *