Derfor virker en visualiseret strategiplan bedre

Mange firmaer holder strategiseminarer i håb om at involvere medarbejderne, og give alle oplevelsen af, at være med på samme tog.
Men når det kommer til, hvordan vi reelt når de mål, som er sat for et regnskabsår eller en afdeling, så oplever mange, at det bliver svært at være konkret.

Tid til at forpligte sig

Medarbejderne forpligter sig psykologisk ved at underskrive aktiviteter og adfærd, der støtter specifikke mål på strategifrisen.

“Hvad vil DU gøre mere af eller holde op med at gøre, for at bringe os tættere på målet?” Det er svært at lægge hovedet på blokken. Særligt hvis man har sovet lidt i timen og ikke kan samtlige delmål på fingerspidserne.

IT-virksomheden Scalepoint valgte at dokumentere deres mål for 2015 med en 100x500cm papirfrise, som desuden dannede rammen for at diskutere, hvad den enkelte medarbejder ønsker at bidrage med. Tegningerne gør det lettere at huske årets mange aktiviteter og delmål, fordi de giver dem lidt kant og humor.

På den måde er visuel facilitering med til at støtte den fælles fortælling om, hvem Scalepoint er og hvad de vil opnå.

Medarbejderne har - store som små - sat deres navn på konkrete aktiviteter og adfærd, der støtter Scalepoints mål. Close-up af strategifrise.

Medarbejderne har – store som små – sat deres navn på konkrete aktiviteter og adfærd, der støtter Scalepoints mål. Close-up af strategifrise.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *