Derfor er medarbejdere der kan visualisere mere værdifulde

KS-dagen, som for nyligt blev afholdt af Kommunikation og Sprog, drejede sig om 15 forretningsstrategiske kompetencer, som i en undersøgelse blandt kommunikationsfagfolk, er peget ud som de mest vigtige at træne med fremtidens arbejdsmarked for øje.

Et eksempel fra en ukendt ophavsmand på hvordan en visualisering skaber synlig værdi fordi den giver overblik og inviterer til dialog.

Fremtiden kalder på medarbejdere der kan vise, at de understøtter virksomhedens strategi, kan afdække kundens mål og kan kommunikere sådan, at centrale interessenter oplever, at medarbejderen gør en forskel.

Medarbejderen skal være synlig og skabe synlig værdi.

Og er du den, der på et møde kan tage pennen og visualisere en ’customer journey’ – altså kundes forløb i virksomheden – for at optimere processen i forhold til kundens mål, ja så skaber du synlig værdi.

Dine visualiseringer er output fra mødet, og det er dem, der bliver udgangspunktet for fremtidige diskussioner i arbejdsgruppen. Det er dig, der hjælper med at skabe overblik og sammenhæng mellem, hvordan kolleger forstår arbejdsopgaver og deres relevans.

Ikke dermed sagt, at du ved alt eller skal have styr på alt. Det, du bidrager med, er, at du behersker et stærkt og synligt kommunikationsredskab, og at du kan bruge det som såvel et dialog- og et formidlingsværktøj.

Kom i gang med små daglige øvelser

Du kan sagtens finde kurser som lærer dig en masse tricks til at få dine whiteboard-kruseduller til at tage sig ud som et værdifuldt bidrag til virksomheden. Men du bliver ikke god uden at øve dig.

sketchbook_1

Brug 5 minutter hver dag i ferien til at træne at tænke i og med billeder.

Sommerferien står for døren – hvorfor ikke begynder en visuel dagbog, hvor du hver aften bruger 10 minutter på at sætte billeder på din dag? Eller kig forbi guessasketch.com og brug et par minutter i en pause på at træne din hjerne i hurtigt at skabe billeder.

Har du svært ved at se pointen? Det at kunne visualisere ideer og processer hurtigt handler ikke om at kunne tegne pænt. Det er en fordel at kunne, men ikke det vigtigste. Før man bliver god til at stå på rulleskøjter skal man også lære skøjterne at kende, forstå belægningen, vide lidt om trafik og måske varme de stive muskler op.

Lad være med at vente på at kommunikationsafdelingen giver dig en bærbar grafiker som kan lave arbejdet for dig. Det sker ikke, for i fremtiden er det en forudsætning at du kan formidle dit arbejde i andet end bullet point lister.

For det er det, der giver værdi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *