Visuel facilitering: 3 overraskende greb som kan ses på bundlinjen

Hvad er forskellen på god og dårligt visuel facilitering? Det kommer selvfølgelig an på hvad du vil opnå!

Før du hyrer en visuel facilitator, skal du gøre dig klart, hvad du vil opnå. For nogle er formålet et referat, for andre er målet at invitere til dialog med brugere eller få nye ideer til projekter.

Hvis dit formål er i familie med kreative aktiviteter a la: ’se nye muligheder’, ’undersøge noget’, eller ’give overblik over og huske komplekse problemstillinger’, så er der 3 greb, som du skal efterspørge hos din visuelle facilitator.

icon_vs_illustration


En elpære uden kontekst siger ikke meget, men en kaotisk eksplosion af ideer er et billede med en holdning! Det er sådan effektiv visuel facilitering engagerer din hjerne: “Kan vi overhovedet nå at gribe alle de ideer før de går i stykker?”, tænker den måske.

Drop clip-art-tænkningen!

Mange har en forestilling om, at visuel facilitering betyder, at man visualiserer komplicerede problemstillinger med simple ikoner. En elpære symboliserer en ide, en rund målskive symboliserer et mål, og så videre.

”Hvordan tegner man ’samarbejde’/’omstillingsparat’/’nyskabende’?” er et almindelig spørgsmål på mine kurser. Mit svar er:

“Lad være med at efterspørge ikoner, for de virker ikke! ’Samarbejde’ ser jo netop ikke ud på én måde, og det er derfor du skal sætte et billede på. Et billede, der viser en holdning.”

Der sker ikke noget i hjernen, når du ser en tegning af to hænder forenet i et håndtryk. Det er ligegyldigt! Hvis du ønsker visualiseringer, der faciliterer nye ideer, dialog og hukommelse, så skal du efterspørge visualiseringer med holdning og kontekst. Billeder, der fortæller en historie!

Provokér hjernen til at tænke hurtigere – og bedre

Baseret på mine mere end 10 års erfaring som praktiker og forsker på området, kan jeg pege på 3 greb i visuel facilitering, der resulterer i bedre videndeling, mere kvalitetsdialog og større gennemslagskraft: Humor, provokation og ekstreme eksempler. Brugen af humor, provokation og ekstreme eksempler betyder, at modtagerens hjerne er mere aktiv, for der er noget, den skal afkode, og have en holdning til.

På et kursus valgte en deltager at tegne en fin glaskugle som billede på en oplevelse fra barndommens jul. Der var ingen(!) reaktion fra hendes publikum. Så tegnede hun store revner på kuglen og pludselig spurgte alle til historien —hvad var der sket med den kugle? Hvorfor? Hvem gjorde det?

Det er ikke uvæsentligt, om man vælger stilfulde ikoner eller tegninger med blod, sved og tårer!

Hvis man ønsker maksimal effekt af visuel facilitering, skal man bruge de greb, der sætter gang i hjernen på tilskueren. Og det gør man ved at overraske den, provokere den, tvinge den til at tænke på nye sammenhænge, og give den et godt grin.

Det er det, der giver energi på mødet, og det er det, man også taler om i morgen ved kaffemaskinen. Vi holder utroligt mange møder og workshops i dag, så det handler om at få dem til at betyde noget. Det kan ses på bundlinjen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *