3 råd til værdifuld brugerinddragelse

Brugerinddragelse, brugerinvolvering, borgerinddragelse, co-creation, samskabelse, participatory design…

Alt efter, hvor du fagligt hører hjemme, vil du nikke genkendende til nogle af ordene ovenfor. Og måske har du endda også på et tidspunkt ytret til dine kolleger: “Det skal vi ha noget af!” Fordi det er moderne. (Her er undtagelsen)

Faktisk er brugerinddragelse så moderne, at det er blevet et dogme. I dag er der ikke nogen, der vil lægge navn til ikke at involvere brugerne, når man laver noget nyt.

Brugerinddragelse kan være vanvittigt værdifuldt i design og udvikling, men i praksis bliver virkelig mange ressourcer går spildt, når folk i bedste mening tager diktat frem for at høste inspiration. Eller holder tamme workshops i samskabelsens navn – workshops hvor resultaterne er overfladiske og – måske endnu værre – giver deltagerne en falsk fornemmelse af at bestemme og sætte fingeraftryk.

3 konkrete råd til brugerinddragelse

Der er masser af nyttige greb fra den visuelle facilitators værktøjskasse, som kan styre og inspirere processer. Vi bruger ofte skræddersyede designbøger og skabeloner når vi laver brugerinddragelse og workshops.

Der er masser af nyttige greb fra den visuelle facilitators værktøjskasse, som kan styre og inspirere processer. Vi bruger ofte skræddersyede designbøger og skabeloner når vi laver brugerinddragelse og workshops.

  1. Før I går i gang med at planlægge en work camp eller noget i den stil, så tag lige temperaturen på situationen. Er I ude efter inspiration eller klare krav? Der er temmelig stor forskel på at involvere brugere i design af en legeplads og i design af et system, der analyserer blodprøver.
  2. Informer brugerne om, hvad I vil have input på. I skal ikke spilde tiden på at diskutere blueprintet, hvis bygningen allerede er opført. Det er måske klart for dig, men ikke for dem, du vil invitere.
  3. Hjælp deltagerne med at producere godt output som kan overdrages til andre. Brugerne skal kunne se, hvad de har bidraget med. Og ikke kun i form af en væg med 800 ulæselige post-its med løsrevne banaliteter som ‘brugervenlighed’. Synlighed om det konkrete output hjælper også jer opsummere og verificere om I har forstået brugerne korrekt. “Der er en post-it med ordet ‘brugervenlighed’. Hvad betyder brugervenlig for dig? Er der noget af det du har set, som du vurderer er ‘uvenligt’?”

Hvad har sketching med brugerinddragelse at gøre?

Sketching er et samlebegreb for de teknikker designere bruger til at tænke med. Både når de tænker med sig selv og når de tænker sammen med andre. De bygger modeller, tegner, undersøger materialer, sætter elektronikkomponenter sammen og skuespiller brugsscenarier. Og det er helt anderledes, end hvis de satte sig ned og skrev.

Simple tegninger på væggene kan hjælpe med at skabe en fælles forståelse. Det er vigtigt at tegningerne er hurtige og umiddelbare - de må ikke være så fine at man ikke tør kritisere indholdet.

Hurtige sketches hjælper dig med at spørge ind til hvad brugerne mener. Det er vigtigt at tegningerne er hurtige og umiddelbare – de må ikke være så fine, at man ikke tør kritisere indholdet.

Brugerinddragelse handler også om at tænke. Og om at forstå. Derfor er en teknik som hurtigvisualisering nyttig, når man laver brugerinddragelse. Det er let at engagere folk i samtale (læs om visuel retorik og hvorfor det virker), og der er mange ting, som bliver mere tydelige, når man skal visualisere dem. I dag taler mange virksomheder for eksempel om ‘digitalisering’. Men få er specifikke med hvad de præcist forestiller sig skal digitaliseres, og hvorfor. Pludselig kan man opdage, at nogen mener skanning af post til PDF og andre om automatisering ved hjælp af algoritmer. Har du overvejet, hvad folk tænker når de hører ordet ‘innovation’? Visualiseringer kan bruges til at etablere en fælles forståelse. “Når nu du siger digitalisering, hvad kunne jeg så for eksempel tegne? Hvad er konteksten?” 

Hurtige sketches og skabeloner styrer arbejde og energi

Hurtige visualiseringer gør det lettere at skabe overblik over et stort materiale (lær nogle nyttige tricks her). Vi deltog engang på en workshop, hvor målet var 100 ideer på kort tid, og styrede gruppearbejdet med skabeloner og hurtige visualiseringer. Tegningerne fyldte rummets vægge og osede inspiration ned i grupperne, og skabelonerne holdt deltagerne til ilden.

Det skal være nemt at bidrage med for eksempel indsigter om målgruppe, investering, partnere osv., og gode skabeloner sænker tærsklen for at deltage og reducerer den tid deltagerne bruger på at snakke om alt mulig andet.

Læs mere om at få designinspiration fra børn med skabeloner og veldesignede opgaver.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *