Værdifuld brugerinddragelse i praksis

Børn kan fantasere, tænke skævt og være energiske. De kan være en gave til designere og udviklere, når man skal lave produkter der omhandler børn. Men ligeså gavnligt og inspirerende det kan være, lige så uoverskueligt og bekosteligt kan det også være, hvis man kommer forkert fra start.

Ordene stammer fra Aviaja Borup Lynggaard (Ph.D.) fra Child Experience Design, og handler om at inddrage brugerne i designarbejdet.

Men hvordan arbejder man egentlig fornuftigt med inddragelse af børn som partnere i designprocesser? (Læs også om hvordan du skaber dialog med sketching)

Brugerinddragelse med gennemtænkte props og skabeloner 

book_article_kidsntween

Box-kit 1 er designet til at sætte gang i ideerne. Metaforer og props hjælper børnene tænke som professionelle designere. Begreber som ‘defamiliarization’ og ‘juxtaposition’ vækker ikke genklang hos en 10-årig, men de kan sagtens se, at de ændrer et rum, når de smider en plasticdinosaurus ind i skalamodellen.

Kids ‘n’ Tweens Lifestyle er et praktisk forskningsprojekt, som fokuserer på at opbygge viden og kompetencer, der støtter design af innovative og oplevelsesorienterede tilbud til børn og unge.

MIE NØRGAARD var med til at designe rammerne for brugerinddragelsen på BillundSkolen.

Udfordringen var, at hverken børnene eller deres lærere havde nogen træning i at håndtere en opgave som “Hvordan skal fremtidens legeplads se ud?”

En almindelig fejl, når folk laver brugerinddragelse er, at brugerne sidder på deres røv langt fra konteksten og skal udtænke store ideer på kommando. Men det er ikke sådan en professionel designproces fungerer! Brugerinddragelsesprocesser skal designes benhårdt, og man skal hjælpe brugerne, så de kan bidrage med noget værdifuldt. (Mie Nørgaard, Ph.D.)

Fra vores arbejde med inddragelse af børn i udvikling af skolens udeområder har vi blandt andet lært værdien af at konkretisere den professionelles designers færdigheder gennem props. Til undersøgelserne i forskningsprojektet producerede vi lækre ‘box kits’, der indeholdt materialer, som hjalp børnene med at arbejde praktisk med designkompetencer som modelbygning, empati og samenstilling af overraskende elementer.

En lækker designbog hjalp med forskellige skabeloner børnene igennem registrering, analyse og idegenerering.

En lækker designbog hjalp med forskellige skabeloner børnene igennem registrering, analyse og idegenerering.

Børnene anvendte de forskellige props i en række opgaver, som førte dem gennem registrering, analyse og idéproces hen mod løsninger med rod i hverdagen.

Opgaverne blev præsenteret i en skræddersyet designbog, som børnene løbende fyldte noter, tegninger og billeder i. Bogen var en praktisk måde at invitere børnene til at bidrage – den var appetitlig og lige til at gå til med sin skabelonagtige struktur.

Designbogens håndtegnede udtryk og dens opbygning omkring skabeloner til registrering, analyse og ideer, gjorde det let for børn og lærere at arbejde som professionelle designere.

Det kan være svært at håndtere en åben designproces, og ofte kan man som designer ikke rigtig bruge de input, man får efter en proces med ufokuseret brugerinddragelse. De designbøger vi stod med efter at 12 børn havde fyldt dem med tegninger, fotos, annotationer og materialer var en drøm!!! De var inspirerende og fyldt med vigtige indsigter – Det er det man som designer har brug for. Ikke 800 post-its hvor der står “legepladsen skal være sjov”. (Mie Nørgaard, Ph.D.).

Hos Kids ‘n’ Tweens kan du finde en designbog til gratis download eller inspiration.

Du kan også læse mere om resultaterne af de mange forskningsaktiviteter i bogen I Øjenhøjde – metoder og værktøjer til ligeværdig inddragelse af børn i designprocessen som er udgivet af Spinderihallerne i Vejle. 

Her er 3 gode råd, når du skal designe rammerne for brugerinddragelse. Du kan også læse om vores erfaringer med brugerinddragelse med mennesker med udviklingshæmning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *